Recensie: Hex – Thomas Olde Heuvelt

Oktober is de maand van verkleurde bladeren, pompoenen en natuurlijk Halloween! Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik weinig met deze feestdag heb, maar het bracht me wel op het idee om er weer eens een thriller bij te pakken. Via Instagram had ik al het een en ander over Hex gelezen; waar sommigen het boek geweldig vonden, kwamen anderen er niet eens doorheen. Gek genoeg schrikken dit soort wisselende meningen mij niet af, maar sporen ze me juist aan om het boek te proberen en het zelf te beoordelen.

Hex – Thomas Olde Heuvelt – Uitgeverij Luitingh-Sijthoff – ISBN: 9789024573349

Het boek vertelt het verhaal van de inwoners van het dorpje Beek (vlakbij Nijmegen). In het dorp heerst een groot ons-kent-onsgevoel, maar de band tussen de bewoners gaat verder dan elkaar goed kennen. Zij delen namelijk allen hetzelfde geheim: de Wylerheks. Katharina van Wijler is een vrouw uit de zeventiende eeuw met dichtgenaaide mond en ogen, die al jaren het dorp in haar greep heeft. Ze verschijnt ’s nachts aan je bed, jaagt dieren de stuipen op het lijf door simpelweg aanwezig te zijn en schuifelt door de straten van Beek.

Nu hoor ik je denken: pak je hooivork! Jaag die heks het dorp uit! Zet haar in brand! Maar Robert Grim, medewerker van het Hex-controlecentrum, laat ons op pagina 65 weten: ‘Been there, done that.’ Wanneer de heks fysiek iets wordt aangedaan, verdwijnt ze simpelweg. Eventuele andere hulp in de vorm van priesters, sjamanen, witte heksen, het leger nota bene; het wordt er alleen maar erger van.

Als je de Wylerheks dan niet het dorp uitkrijgt, waarom dan zelf niet vertrekken? Ook hier heeft de heks een leuke truc voor. Inwoners uit Beek die het dorp voor lange tijd verlaten, worden verzwolgen door zelfmoordneigingen die zij, wanneer ze niet op tijd terug in Beek weten te komen, doorzetten.

Kortom: de dorpelingen zijn gedoemd te leven met een heks in hun midden. Om de rust zo goed mogelijk te bewaren, is het van belang dat de rest van Nederland daar niets vanaf weet. Het personage van de jonge Timo is het daar niet mee eens. Hij wil na de middelbare school de wijde wereld in en denkt dat het bekendmaken van de Wylerheks aan de buitenwereld (wat nog nooit geprobeerd is), de sleutel kan zijn.

Olde Heuvelt hanteert een goede opbouw. De allereerste zin is al zo bizar dat ik hier meteen om moest lachen: ‘Stefan de Graaf kwam juist op tijd om de hoek van het parkeerterrein achter de Nico de Witt-supermarkt gerend om te zien hoe Katharina van Wijler werd overreden door een antiek draaiorgel’. Ook zijn de personages erg gevat en worden gebeurtenissen en personages door de verteller op creatieve wijze omschreven: ‘Jens bewoog voor de desk langs op een manier die het midden hield tussen de Moonwalk en Gangnam Style en Grim kon niet besluiten of hij een heel goede danser of een heel foute man was.’ Deze grappige en luchtige uitlatingen staan sterk in contrast met de gebeurtenissen later in het verhaal. Dit boek voelt een beetje zoals wanneer je in eerste instantie hard lacht om iemand die geweldig op zijn plaat gaat, maar dat je dan beseft dat diegene zijn been heeft gebroken. Dat je erom gelachen hebt, maakt het voorval des te vervelender.

Door wisselende focalisatie krijgen lezers inzicht in de motieven en denkpatronen van verschillende personages, waardoor zij geloofwaardig overkomen. In eerste instantie dacht ik: Timo, blijf toch weg bij die heks! Maar later begreep ik zijn gedachtegang en waren zijn acties die daaruit volgden logisch. Ditzelfde geldt voor het achtergrondverhaal van Katharina. Hoewel nooit helemaal duidelijk wordt wat ze precies wil (wat het geheel zo eng maakt), zijn dorpsbewoners zich wel op de hoogte van de gruwelen die Katharina heeft meegemaakt, die op hun beurt weer een verklaring zouden kunnen vormen voor haar gedrag.

Ken je van die films of boeken waarin personages die eigenlijk op de hoogte zouden moeten zijn van de hele situatie, spontaan alles aan elkaar gaan uitleggen? Ik wel. Ik hou er niet zo van als er dialogen worden ingezet, puur om lezers in een klap te informeren hoe de vork in de steel steekt. Het verhaal van Olde Heuvelt is complex genoeg, maar hij geeft het niet op een presenteerblaadje. Aan het begin van het verhaal plant hij genoeg hints die vragen oproepen, en juist als je haast te nieuwsgierig dreigt te worden, komt de uitleg. Deze uitleg verpakt hij handig in de vorm van twee kersverse dorpsbewoners die bijna net zo weinig weten als lezers op dat moment. De dorpsbewoners krijgen uitleg van de medewerkers van Hex. Lezers blijven zo niet langer in het duister tasten, zonder dat de informatieverstrekking onnatuurlijk en opzichtig aanvoelt.

Tot slot wil ik ook nog even stilstaan bij het grote contrast in tijd. Vooral de jongeren uit het dorp en de manier waarop zij communiceren schreeuwt eenentwintigste eeuw. Timo is enthousiast bezig met zijn YouTube-kanaal en het Hex-controlecentrum beschikt over moderne apparatuur. De Wylerheks daarentegen komt uit een tijd die ver van de onze af staat; de zeventiende eeuw. Een tijd waarin de mens minder ontwikkeld was en die niet op kan boksen tegen de eenentwintigste eeuw. Des te bijzonder is het dan ook dat Olde Heuvelt deze tijden bij elkaar weet te brengen, waarbij de zeventiende eeuw het nog lijkt te winnen van de moderne tijd ook.

Al met al kan ik dus zeggen dat ik erg van dit boek genoten heb. De geloofwaardige personages, goede opbouw en verrassende wendingen maakten het tot een sterk geheel. Het luchtige, grappige begin zette me op het verkeerde been en het lachen verging me al snel. En tegen een boek dat me weet te verrassen, zeg ik niet snel nee.